1. závod ESET Series 2023/ Oschersleben (D)

Pódiová radost i pocity hořkosti. To přinesl GT2 Motorsportu začátek sezony ESET Cupu

Oba jezdci stáje GT2 Motorsport dokázali při úvodním podniku nové sezony ESET Cupu v Oscherslebenu vybojovat stupně vítězů. Zatímco Libor Milota si připsal ve třídě GT3 dvě třetí příčky, Dennis Waszek vybojoval třetí a druhé místo v GTC. První jmenovaný ovšem Německo opouštěl se smíšenými pocity kvůli kolizi s Antonínem Herbeckem.

Milota sice do letošní sezony ESET Cupu vstupoval jako úřadující šampion sprintových závodů třídy GT3, už před víkendem ale věděl, že ho v Oscherslebenu nečeká snadná práce. Kromě jeho hlavního soupeře z loňského roku Gregora Zsiga proti němu totiž stáli i zkušený navrátilec Filip Salaquarda nebo junior značky BMW Neil Verhagen. Dvaadvacetiletý Američan, který letos bude stejně jako loni působit zejména ve vytrvalostních závodech prestižního seriálu GT World Challenge Europe, se v Oscherslebenu objevil v barvách stáje Trevor Racing. S tou se dohodl na jednorázovém startu.

Konkurence sice byla nabitá, hned z prvního měření sil si ale Milota odnesl pohár. V sobotním vytrvalostním závodě totiž dorazil do cíle jako třetí. Na této pozici figuroval v podstatě celý závod. V úvodu se před ním nacházeli již zmínění Salaquarda s Verhagenem. Během zastávek v boxech se sice posádka stáje Trevor Racing propadla dozadu, Milotu ale naopak přeskočili piloti Good Speed Racingu Piotr Wira s Daanem Pijlem.

I přes třetí místo ale nebyl Milota spokojen na sto procent. Wira s Pijlem se totiž dopředu dostali díky tomu, že nestrávili v boxech povinné dvě minuty a jejich zastávka tak byla téměř o půl minuty kratší než u konkurence. Díky tomu se dostali dokonce do čela, pak ale přišla penalizace 78 sekund a pád na druhé místo.

„Měl jsem smíšené pocity. Při zastávkách v boxech došlo k nepříjemnostem a zamotalo se to tam. Výhoda, kterou získal Piotr Wira, podle mě nebyla úplně korektní. To mě mrzelo. Hodil jsem to ale za hlavu a nakonec získal maximum možného,“ posteskl si po dojezdu.

Třetí místo Milota zopakoval i v úvodním nedělním sprintu. Zde už byl jeho pocit po dojezdu o poznání lepší. Těšil ho zejména jeho výkon v úvodu.

„Dokázali jsme jet rychle a rozhodně jsme si neuřízli žádnou ostudu. Zajížděli jsme fantastické časy a prvních kolech jsem se dokonce držel Verhagena se Salaquardou. To bylo super,“ pochvaloval si.

Pak ale přišel hořký konec víkendu při druhém sprintu. Do něj sice pilot GT2 Motorsportu startoval jako druhý, v úvodní zatáčce ale došlo k incidentu mezi ním a Jáchymem Galášem, který startoval s vozem Lamborghini Huracán ST EVO2 v rámci třídy GTC. Po této kolizi šli oba jezdci do hodin a poté se museli prokousávat z chvostu startovního pole. Definitivní konec Milotových nadějí na dobrý výsledek přišel o několik minut později, když ve druhé zatáčce poslal do hodin Antonína Herbecka a vyřadil ho tak ze závodu. Za tento incident později dostal penalizaci průjezdu boxy a nakonec obsadil ve třídě GT3 páté místo.

Vinu za incident Milota uznal: „Jestli něco nemám rád, tak je to neohleduplnost a arogance za volantem. To, co jsem předvedl, vypadalo vůči Antonínu Herbeckovi hrozně ošklivě. Hned po závodě jsem se mu šel omluvit. Hodně mě to mrzí,“ sypal si popel na hlavu .Podle svých slov situaci špatně posoudil: „Na cílové rovince jsem ho problikával a myslel jsem si, že mi otevírá vnitřní oblouk. Během víkendu jsme se do podobné situace dostali několikrát. Jel jsem proto vnitřní stopu. Antonín si ale jenom nadjížděl zatáčku a nevěděl o mně. Mou omluvu ale přijal. Říkal, že to chápe a vysvětlili jsme si to. Rozuměl tomu,“ dodává Milota.

Waszek připraven na těžký boj
Dvě umístění na stupních vítězů si ve své třídě připsal i Dennis Waszek. Úřadující šampion GTC sprintu nejprve obsadil třetí příčku při prvním závodě a poté navázal stříbrným výsledkem ve druhé jízdě. Poslední závod pro něj skončil kromě druhého místa v rámci GTC i třetí pozicí celkově.

„Na to, že jsem se na Oschersleben připravoval jen minimálně, tak si myslím, že to bylo dobré. Jsem rád, že je auto celé. Mezi ostatními totiž došlo k řadě kontaktů. Já se tomu vždy tak nějak dokázal vyhnout. Jsem rád, že jsem vybojoval body,“ hodnotil víkend.

Ve třídě GTC letos Waszkovi přibyli noví soupeři. Jsou jimi junioři stáje Mičánek Motorsport powered by Buggyra Jáchym Galáš a Matěj Pavlíček. Ti nastupují s vozy Lamborghini Huracán ST EVO 2 druhé generace a jak ukázal úvodní podnik sezony, bude se s nimi muset do boje o titul počítat. Zatímco Galáš vyhrál v rámci GTC první závod, Pavlíček zvítězil v tom druhém.